Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

neděle 12. července 2015

Když knihomol cestuje: Destinace - Londýn

Jak se připravuje na cesty normální člověk? Zabalí kufr, objedná letenky a ubytování a po večerech googluje, jaké památky navštíví. Jak cestuje knihomol? Podobně, jenom ty večery tráví zjišťováním, jací spisovatelé jsou spojení s jeho destinací. Ano, vážení, příští týden letím do Londýna!  






Už je to tak, Londýn na mě čeká. Moji kamarádi se mě při každé příležitosti ptají, co všechno že tam chci navštívit. Říkám, že zatím moc nevím. Že moc neplánuju. Ale samozřejmě, že nějakou představu mám. Vidím to na pár výletů po stopách svých oblíbených autorů - a na misi za koupí nejnovější knihy mojí aktuálně favorizované britské spisovatelky.

Krok 1: Sehnat knihu The Seed Collector od Scarlett Thomas

Znáte Angličanku Scarlett Thomas? U nás vyšly její romány Konec pana Y, PopCo a Náš tragický vesmír. Tuhle autorku miluju: mám ráda její postmoderní způsob vypravování, typický prokládáním výkladových pasáží, její silné ženské postavy (obyčejné, ale většinou netradičně smýšlející), její otevřenost k alternativám všeho druhu (ať už v životním stylu nebo třeba politice). Thomas je originální a je svá - Náš tragický vesmír byl i na mě trochu moc nekonvenční (jak vypadá příběh, který vlastně nemá zápletku? no, to v téhle knize zjistíte). Ale od té doby, co Thomas začala na Twitteru vyšilovat ohledně vydání The Seeds Collector (vyšla teprve před týdnem), je mi jasné, že tuhle knížku potřebuju. Takže jeden z hlavních úkolů v Londýně je jasné: získat ji a možná ji i přečíst.


Krok 2: Navštívit muzeum Charlese Dickense

Muzeum Sherlocka Holmese je profláklé, ale upřímně - zas tak mě neláká. Jasně, miluju nejnovější seriálové zpracování s Benedictem Cumberbatchem a Martinem Freemanem (jsem na straně Watsona!), ale hádám, že tohle muzeum bude hlavně laciným lákadlem na turisty. A pokud bych si měla vybrat, mnohem víc mě zajímá Charles Dickens - a samozřejmě taky doba, ve které žil. Jeho londýnské muzeum vypadá moc dobře, takže se do něho plánuju podívat.

Krok 3: Shakespeare

Říkám si, že bych se měla jít podívat do Globe Theatre. Shakespeare! Viktoriánská Anglie! Jooo!
V rámci školního výletu jsem byla ve Stratfordu Upon Avon, kde Shakespeare žil, a to byl velký zážitek. Do Globe Theatre nás ale nevzali - řekla bych, že by bylo správné to napravit.




Krok 4: The British Library

Okolo téhle knihovny potřebuju aspoň projít. Fakt. Má ve sbírce mnoho rukopisů (třeba od Jane Austen nebo Jamese Joyce), taky vlastní zápisník Leonarda da Vinciho nebo rukopisy Beatles.


Krok 5:  Hyde Park a parky obecně

Hyde Park. Že to není zvlášť knihomolské místo? Možná ne. Jenže já už tohle místo budu mít vždycky spojené s Karlem Čapkem a s tím, jak nádherně popsal svoji návštěvu Hyde Parku v Anglických listech - jak poslouchal řečníky ve Speech Corner a jak moc se mu to líbilo:
"Potom jsem chtěl jít po svém, neboť byla už noc; ale zastavil mne nějaký nervózní člověk a nevím, co mi říkal; odpověděl jsem mu, že jsem tu cizí, že Londýn je strašná věc, ale Angličany že mám rád; že jsem už viděl kus světa, ale že máloco se mi tak líbilo jako řečníci v Hyde Parku. Než jsem to vše pověděl, stálo kolem nás deset lidí a tiše poslouchali; mohl jsem se pokusit o založení nové církve, ale nenapadl mne žádný dosti nepochybný článek víry a krom toho neumím dost dobře anglicky, a proto jsem se vytratil."
A když už jsme u Čapka a parků: právě z přístupu k trávě vyvozoval politický světonázor panující v Anglii:   
"Nevím ani proč, ale tato střízlivá Anglie mi připadá nejpohádkovější a nejromantičtější ze všech zemí, které jsem viděl. Snad je to pro ty staré stromy. Nebo ne: to asi dělají trávníky. To dělá to, že se tady chodí po lukách místo po cestičkách. My ostatní si troufáme chodit jen po cestách a pěšinách; to má jistě ohromný vliv na náš duševní život. Když jsem viděl prvního gentlemana brouzdat se po trávníku v Hampton Parku, myslil jsem, že je to pohádkový tvor, ačkoli měl cylindr; čekal jsem, že pojede do Kingstonu na jelenu nebo že začne tančit, nebo že na něj přijde zahradník a strašně mu vynadá. Nestalo se nic, a konečně i já jsem se odvážil pustit se rovnou přes louku k onomu dubu křemeláku, který stojí na začátku tohoto listu na krásném palouku. Nestalo se nic dál; ale nikdy jsem neměl pocit tak neomezené svobody jako v tomto okamžiku. Je to velmi zvláštní: tady patrně člověk neplatí za škodné zvíře. Tady není o něm ponuré mínění, že pod jeho kopyty tráva neroste. Otvírá to zázračnou možnost jít jinudy než cestou a přitom sebe sama nepovažovat za škodnou, rošťáka nebo anarchistu."
Takžev parcích strávím po vzoru Karla Čapka hodně času...!


Držte mi palce, abych tuto misi splnila. Můžete čekat report z toho, která místa se mi povedlo navštívit - doufám, že všechna výše popsaná, ale třeba narazím i na nějaká další knohomolská pamětní místa.
Doporučte mi, pokud máte s Londýnem zkušenosti! :)

P.S.: Ano, místa spojená s Harry Potterem vypouštím schválně. Na King´s Cross je prý vyznačené nástupiště 9 & 3/4 a Warner Bros. má potterovský disneyland. Omlouvám se všem, kdo na HP vyrostli, ale tyhle věci mě nelákají. Já vím, knihomolský prohřešek. Ale já už jiná nebudu...

Jak cestujete vy, taky po knihomolsku? Byli jste někdy v Londýně?

Zdroje obrázků:  

 

8 komentářů:

  1. Pobavilo mě PS, protože je ti určitě jasné, že až příště navštívím Londýn, přesně tam půjdu :D Z těch míst, která zmiňuješ, bych určitě chtěla do Globe Theatre. A až budeš shánět tu knížku, určitě musíš strávit aspoň hodinu ve Waterstone's! To je knihomolský ráj, aspoň pro mě (a mívají tam akce 1+1). A číst samozřejmě musíš v parku, to naprosto schvaluju! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To víš, že je mi jasné, že King´s Cross bude místo pro tebe :D
      Super, Waterstone´s, píšu si na seznam :) Čtení v parku rozhodně plánuju!

      Vymazat
  2. Užij si to tam, Leni, těšíme se na reportáž, vybrala sis moc pěkná místa. Doufám, že Ti vyjde počasí a nebudeš muset trávit čas schovaná v baru s knihou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :) Podle předpovědí, které sleduju, má pršet jenom málo (snad jeden den) a být celkem příjemně. Takže to vidím nadějně! A mají tolik zajímavých muzejí s historií i uměním, že mi nebude vadit, když občas zaprší :)

      Vymazat
  3. No pokud by některý den opravdu pršelo, tak doporučuji South Bank - Tate Modern a British Film Institute - jednou bych si chtěla zajet do Londýna jen tak sama a většinu času strávit právě zde :) A chodila bych jíst do Wagamama :) A když by bylo hezky, tak bych se šla slunit do Hyde Parku. Jooo, to by byla paráda. To zní jako plán na příští rok :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad ti ten plán vyjde!
      Já trávila čas spíě v National Gallery (na moderní umění moc nejsem) a v dalích muzejích. Ale bylo hezky, takže jsem se mohla procházet :)

      Vymazat
  4. V Londýně jsem byla několikrát, ale nikdy ne po knihomolsku, naposledy filmově, takže jsem se byla podívat např. v BBC. Tebou vyznačená trasa zní hodně dobře a myslím, že by z ní mohly vyplynout zajímavé zážitky. Jen se musím zastat muzea Sherlocka Holmese... byla jsem tam a je to vážně skvělé místo, obsahuje spoustu zajímavostí, více či méně ulítlé dopisy od fanoušků a figuríny, které vypadají skoro jako živé. Na návštěvu bych doporučila některou z galerií, National Gallery nebo Tate Modern, záleží, co tě víc zajímá a kolik budeš mít času (Tate Modern je trochu z ruky, pokud se po Londýně pohybuješ pěšky).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ráda slyším, že je muzeum Sherlocka Holmese dobré! Jak říkám, nemám k těm příběhům ten správný citový vztah (jasně, ten seriál BBC je skvělý, ale stejně), takže bych to asi neocenila.
      National Gallery a některá muzea jsem prošla... Londýn je v tomhle skvělý :)

      Vymazat