Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

pátek 2. října 2015

Knihy bez recenze 5: Hana Librová, Vlažní a váhaví

Vlažní a váhaví: kapitoly z ekologického luxusu od profesorky sociologie Hany Librové je kniha volně navazující na knihu Pestří a zelení: kapitoly o dobrovolné skromnosti, ve které se autorka věnovala alternativním, ekologicky příznivým životním stylům.

Vlažní a váhaví by neměli uniknout pozornosti nikoho, kdo se zajímá o možnosti ochrany přírody z hlediska jednotlivce a ptá se, čím může sám přispět pro zlepšení (nebo aspoň udržení) současné situace. Myšlenky v knize jsou zajímavým příspěvkem do diskuze už z toho důvodu, že se nejedná o úvahy nějakého "militantního", idealistického ekologa, ale spíš o realistický pohled na ekologické problémy.
Jelikož jsem tento článek zařadila do rubriky Knih bez recenze, nebudu zde knihu hodnotit (protože to opravdu není v mé moci), ale spíše zdůrazním několik momentů, kvůli kterým podle mě stojí za to Vlažným a váhavým věnovat pozornost:

• Už v podtitulu knihy se objevuje termín "ekologický luxus", který možná někoho mohl zaskočit. Autorka v téhle knize ukazuje, že v dnešní době, kdy se mohutný konzumerismus stal hlavním proudem, stává alternativní, ekologicky příznivý život skutečným luxusem. Jde o luxus v tom smyslu, že žijete třeba na vesnici blízko přírody (i když ve městě byste měli mnohem blíž dobré zaměstnání i školy). Nevěnujete se třeba tak výnosnému zaměstnání, ale jste pánem svého času a děláte věci, které vás naplňují (třeba v neziskovém sektoru, v místních zastupitelstvech apod.). Jde o luxus vychutnávat si momenty každodenního života, mít čas zastavit se a rozhodovat o svém životě. A to všechno s nálepkou "ekologický", protože se váže na snahu zanechat menší ekologickou stopu (necestovat letadlem na exotické dovolené, nepoužívat auto, využívat obnovitelné energie...).
  • V knize najdete příklady různých ekologicky šetrných způsobů života, včetně kritiky jejich nedostatků a vysvětlení toho, jak naše každodenní chování působí na přírodu, aniž bychom si to třeba uvědomovali.
  • V jedné kapitole se autorka po deseti letech vrací ke vzorku lidí, o kterých psala v Pestrých a zelených (tuto knihu jsem zatím nečetla, takže nebudu zacházet do podrobností) a pozoruje změny v jejich životě. Její respondnenti často trochu slevili z míry tehdejší skromnosti, například si pořídili auto nebo zkusili zahraniční dovolenou a také si finančně polepšili díky návratu manželek do práce. Ve většině ale stále trvají na svých starých zásadách, snaží se omezovat svoji ekologickou stopu a žít skromně, alespoň částečně samozásobitelsky. Zároveň si pochvalují luxus života blízko přírody a objevovávní místní krajiny při dovolených v ČR.
  • Velký přínos této knihy vidím v realistickém, vícerozměrném pohledu na celý problém. Autorka má sice radost, když se ekologické ctnosti šíří, a kritizuje nešetrnou výroby i zemědělské praktiky. Na druhou stranu ale připomíná, že řešením není prostě přestat tyto věci kupovat: ekologické zájmy tu totiž jdou proti zájmům sociálním. Pokud začnete ve velkém sabotovat některé produkty, které očividně velmi zatěžují přírodu (ať už jde o produkci řezaných květin nebo třeba bavlny, dovoz exotického ovoce), tak tím pravděpodobně způsobíte kolaps rozvojových ekonomik, které jsou na těchto produktech závislé. Kdybychom se všichni najednou stali uvědomělými ekology, zhroutil by se ekonomický a tudíž i sociální systém. Jde o začarovaný kruh, ze kterého jen těžko vystoupíme.
  • Kniha se jmenuje Vlažní a váhaví, nejspíš proto, že se jí line jakési pochopení pro ty, kdo uvažují o změně svého životního stylu nebo dělají malé kroky na cestě k ekologicky příznivějšímu životu. Zdá se, že profesorka Librová vidí určitou naději v lidech, kteří se zajímají o přírodu a přemýšlejí o tom, jak vůči ní nebýt tak agresivní, i když je jasné, že tyto snahy na první pohled nemají tak velký efekt. Ovšem od zájmu o přírodu je jenom krok ke snaze lépe ji chránit a z tohoto postoje může někdo plynule přejít v záměrné uskromňování ve prospěch prostředí.
Kniha vyšla v roce 2003, před boomem eko-výrobků a před nástupem módy všeho "bio". Z tohoto pohledu by se snad dalo říct, že inspirace lidmi, jako jsou "pestří a zelení", opravdu prokapala do mainstreamu a že "vlažných a váhavých" je mnohem víc. Ovšem otázkou je, nakolik jde spíš o pózu: nakolik chodíme na farmářské trhy, aby nás tam viděli sousedé, a kupujeme si bio výrobky jako odpustek. Opět ale můžeme říct, že i takovéto chování musí způsobovat, že lidé o svém životním stylu i o prostředí více přemýšlejí, a to snad může mít příznivý vliv na jejich další (ekologické) chování.

Pro koho je tedy kniha určená? Hlavně pro zájemce o ekologii a o odpovědi na praktické otázky, jak je možné žít méně agresivně vůči našemu prostředí. Kniha také spadá pod hlavičku sociologie, zajímavá může být i pro zájemce o psychologii.