Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

sobota 9. ledna 2016

TOP 5 + 1 příběhů roku 2015

Dobrá dobrá, podlehla jsem. Sentimentalita zvítězila, takže jsem tu se seznamem nejlepších knižních a filmových příběhů, na které jsem během minulého roku narazila. Výběr to byl opravdu těžký, protože jsem po příběhové stránce zažila jen velmi málo přehmatů...





Pasi Ilmari Jääskeläinen: Literární spolek Laury Sněžné

Kniha, jejíž čtení jsem si letos nejvíc užila a pak jsem jí ještě nějakou dobu nosila v hlavě. Trochu absurdní příběh o jednom malém městě, kde se to hemží spisovateli, o honbě za autentickými příběhy, o literární i jiné posedlosti. Skvěle napsané a nepředvídatelné, k tomu zajímavé postavy: tak to mám ráda. (Recenze zde.)


George Bletcher: Jsou i jiní lidé

Tento rok jsem učinila významný objev, že mám ráda povídky. Vždycky jsem dávala přednost delším příběhům a i nyní jsem hodně náročná na kvalitu povídek, ale přesto jsem je začala číst. Začalo to Annou Gavaldou, ale ještě víc se mi líbily Bletcherovy povídky v knize Jsou i jiní lidé. Krátké příběhy o snaze pochopit druhé a o komplikovanosti blízkých vztahů. Doporučuji. (Recenze zde.) 


Andy Weir: The Martian

Další překvapení tohoto roku: Jsem schopná číst extrémně technickou knihu a úplně se do ní zamilovat. Nejspíš jsem se tím vrátila do svých pubertálních geekovských let, kdy jsem četla Carla Sagana a knihy o fyzice, kterým jsem nerozuměla. Ale pokud na tu techniku zas tak nejste, zkuste aspoň film. Není tak technický, není tak dobrý, ale urazit nemůže. (Recenze na knihu zde.)


Kód Enigmy (film)

Výborně natočený film o géniovi Alanu Turingovi, který položil základ několika vědním oborům, sestrojil první počítače, pomohl vyhrát druhou světovou válku - a stejně skončil jako osamělý, zlomený člověk, pronásledovaný za homosexualitu. Neuvěřitelně silný příběh, dobré kulisy, skvělé herecké výkony Benedicta Cumberbatche, Keiry Knightly a dalších. (Recenze zde.) 


Agent Carter (seriál)

Ze seriálů u mně jednoznačně zabodovala tahle marvelovská hrdinka, která neohroženě chytá padouchy, odhaluje spiknutí a přitom si udržuje elegantní vzhled 50. let. Navíc právě začíná druhá sezóna! (Recenze zde.)



+ 1: Phillip Zimbardo: Luciferův efekt

Vzhledem k počtu nebeletristických knih, které přečtu, by mi připadalo nefér nezařadit do článku o TOP knihách aspoň jednu z tohoto soudku. Hodně mě zaujal sociálně psychologický Luciferův efekt o vzniku dobra a zla: o tom, jak naše chování ovlivňují situace, společenské a systémové tlaky. (Recenze zde.) 



A jaké byly vaše největší příběhové zážitky minulého roku? :)
 


2 komentáře:

  1. Jsem překvapená, že jsi do seznamu zařadila Kód Enigmy! Teď jsem ho viděla v televizním programu a uvědomila jsem si, že si ho sice pamatuju, ale že by to bylo silné, to si vůbec nevybavuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na mě to v kině hodně zapůsobilo... Vlastně mám pocit, že jsem minulý rok nebyla na velkém množství filmů v kině (nebo to byly filmy, od kterých jsem zas takovou kvalitu nečekala). Ztraceni v Mnichově bylo taky dobré. Ale Enigma na mě zapůsobila nejvíc.

      Vymazat