Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

čtvrtek 23. června 2016

Murakami: O Sputniku a dalších osamělých existencích

Příběh o hledání a ztrácení sebe sama, osamělosti, osudových láskách a "druhém světě". Kniha Haruki Murakamiho Sputnik, moje láska nevypráví o družicích ve vesmíru, ale o tom, jak okolo sebe v odstupu krouží lidí, bez možnosti úplně se přiblížit. 



Vypravěč učitel K. má blízkou kamarádku Fialku, okolo které se příběh točí. Fialka je trochu divoch s oblibou v Kerouacovi a telefonování před úsvitem a se záměrem stát se spisovetelkou. K. je do ní zamilovaný, ale když se zamiluje ona, je to do ženy jménem Mjú. Starší, vdané, elegantní ženy, která jí zaměstná. Z Fialky se postupně stává jiný člověk, vzdaluje se sama sobě, žene se za vidinou vztahu s Mjú. Kam ji tato cesta zavede? A proč jednoho dne beze stipy zmizí?

Tahle Murakamiho kníža je podle mě na jednu stranu odlišná od jeho dalších děl (těch, které jsem dosud četla),  na druhou stranu mezi ně hladce zapadá. Odlišná je tím, že je hodně "nevinná": v podstatě je to příběh o dospívání, a to hlavně citovém, o hledání sebe sama (a ztrácení se), není tu tak velký důraz na fyzickou lásku. Podobná ostatním je v základním vystavění postav: hlavní mužský hrdina je osamělý a nesmělý, chytrý, ale uzavřený, navazuje spoustu krátkodobých vztahů, ale neangažuje se v nich a svět sleduje spíš jako divák. Ženská postava je pak nedostižná, nevypočitatelná femme fatale, jejíž podstatu se muž neúspěšně snaží zachytit. Prostě Murakami. Nikdy mě nepřestane fascinovat, že si s touhle základní šablonou vystačí na tolik skvělých příběhů.

Do řady Muarakamiho knih Sputnik taky zapadá nejednozačností, naznačenou přítomností nadpřirozena. Díky tomu si čtenář může, vlastně snad i musí vytvářet vlastní interpretace toho, co se vlastně děje. Proč Fialka zmizela. Co znamenají některé sny. Co je ten svět za zrcadlem. Zrovna u téhle knihy jsem byla trochu smutná, jak brzy Murakami příběh usekl (ještě tak dvě stránky, aspoň maličko vysvětlení, prosím!), ale dobrá, chápu jeho styl a mám ho ráda.

Vypravěče jsem si oblíbila: trousí dobré vtipy, je věrný a inteligentní. Ve skutečném světě bych na něj asi křičela, ať tu holku proboha pustí z hlavy, protože to nikam nevede. Ale ani Fialka nebyla protivná a úplně odtažitá, jak některé Murakamiho hrdinky dokážou být, takže jsem ji svým způsobem měla ráda. Třetí ústřední postava, Mjú, pak přináší do příběhu to pravé tajemno, rozpolcenost, pocit důvěry a zároveň nedotknutelnost, s ní navíc vstupuje fantastično, "druhý svět" za zrcadlem.

Sputnik, moje láska je napínavá kniha (nemohla jsem se odtrhnout), plná hlubších myšlenek, nad kterými musíte přemýšlet. A Murakamiho styl je tu rozvinut v té pravé, krásné podobě: nádherný jazyk, upřímnost, pozadí tvořené konkrétním hudebním "soundtrackem", tedy písněmi, které postavy poslouchají. Příjemná kniha, kterou bych nejspíš doporučila pro začátek všem, kteří Murakamimu ještě nedali šanci (a samozřejmě i všem ostatním).

 Moje hodnocení:
 

Související články:

Murakamiho povídky o mužích, kteří nemají ženy

Murakamiho hledání ztraceného smyslu Na jih od hranic, na západ od slunce

TOP 5 /#4/: Postavy, se kterými bych šla na rande


6 komentářů:

  1. Moc dobrá recenze! Ale Murakamiho stejně asi nikdy číst nebudu, je to jeden z autorů, o kterých vím, že by mi prostě nesedli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Myslím, že zrovna takhle kniha by ti nemusela vadit, ale asi by tě ani nenadchla, takže ano, souhlasím s tvým postojem :D

      Vymazat
  2. To je zase krásně napsaná recenze. Děj této knihy jsem už víceméně zapomněla, takže děkuji za připomenutí. Pamatuji si, že mě to tehdy moc nezaujalo, ale řekla jsem si, že se k ní později vrátím a třeba ji pořádně ocením. No, uvidíme.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! :)
      Umím si dost dobře představit, že tě to nezaujalo, to téma je dost specifické... Tak uvidíš :)

      Vymazat
  3. Nádherná recenze, zrovna tahle kniha mě od Murakamiho láká asi nejvíc, tak snad se k ní brzy dostanu :)
    Měj se krásně, Leni

    OdpovědětVymazat