Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

pátek 12. srpna 2016

O pravdě a přátelství za dob druhé světové

Příběh dvou mladých kamarádek, do jejichž osudu zasahuje druhá světová válka - a které se naopak pokusí zasáhnout do války svou misí ve Francii. Krycí jméno Verity od Elizabeth Weinové je silný příběh přátelství, které vzniklo díky válce, ale které válka taky může ukončit.  



Anglická špionka s krycím jménem Verity byla chycena ve Francii, ještě než začala svoji misi. Od té doby ji vězní gestapo, mučilo ji a tahá z ní informace: šifry, informace o anglickém letectvu i tajných operacích. Verity ve vězení sepisuje svůj příběh, který ale vypráví z pohledu své nejlepší kamarády, pilotky Maddie, se kterou do Francie přiletěla. Co se s Maddie stalo, když její letadlo havarovalo? Podaří se Verity přežít? A je příběh, který pro nacisty píše, pravdivý...?
 
Půlka knihy je vyprávěna z pohledu Verity, pravým jménem Julie, a to prostřednictvím jejích zápisků pro nacisty. Vypráví o životě v Anglii a o přátelství s Maddie, ale komentuje i to, jak s ní gestapo zachází a co se kolem ní děje. Druhá půlka je vyprávěna pro změnu zápisky Maddie a časově na Juliin přáběh navazuje. Zatímco většina Juliiny části působí jako uvedení do děje a představení postav, Maddiin part je víc dynamický a dějový. To je taky moje hlavní (víceméně jediná) výtka: myslím si, že by lépe fungovalo, kdyby se pohledy obou dívek nějakým způsobem prolínaly, kombinovaly. Nedá se říct, že by Juliino vyprávění bylo nudné, ale kvůli jejímu omezenému pohybu a možnostem je statické: největší napětí tu způsobuje nevyřčená otázka, jestli Julia gestapu servíruje pravdu a v podstatě s nimi kolaboruje, nebo jenom mistrně využívá svých hereckých kvalit.

Dál už budu jenom chválit. Postavy jsou dobře napsané, objevuje se i několik hodně zajímavých vedlejších postav (které však nejsou prokreslené do hloubky). Maddie a Julia jsou úplně rozdílné, možná právě proto si rozumějí, doplňují se a jsou také dobrým týmem. Kdyby nebylo války, nikdy by se nesetkaly - Julia je ze šlechtického rodu, velmi vzdělaná a elegantní, zatímco Maddie je spíš holka z venkova. Jeden z příkladů, jak válka všechno mění.

Děj je podle mého postaven spíš průměrně (ano, víc zvratů by něškodilo), ale rozhodně je zajímavý. Hodně by se mohl líbit milovníkům letadel: život Maddie se kolem nich neustále točí. A atmosféra války je také prokreslená dobře, stejně jako Juliin strach z mučení a zoufalství života v zajetí. Jakékoliv připomínky, které jsem ke knize měla, přebilo posledních zhruba padesát stran: konec mě emocionálně dostal. Takže jsem vlastně hodně spokojená.

Ještě poslední poznámka, kterou už napsala spousta jiných blogerek ve svých recenzích a s níž naprosto souhlasím: je skvělé, že autorka neměla potřebu vmáčkout do knihy milostný příběh. Je osvěžující, když projednou čtete pouze příběh o přátelství dvou dívek. Tahle kniha dokazuje, že je možné napsat dobrý příběj bez milostné zápletky: a taky že to čtenářky oceňují.

Moje hodnocení:

 

3 komentáře:

  1. Ahoj, víš o tomto http://www.cbdb.cz/spoluprace-pro-blogery ? Pak mám lépe po ruce nové články :)

    OdpovědětVymazat
  2. Naprosto parádní recenze, Leni - znovu podotýkám, že se mi hrozně líbí, jak je máš vystavěné :) Na Verity se sama určitě chystám, takže jsem moc zvědavá, jak zaujme mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko mockrát děkuju! Jsem ráda, že se ti recenze dobře čtou :)
      Jsem zvědavá, co na Verity budeš říkat, těším se někdy v budoucnu na tvoji recenzi!

      Vymazat