Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

středa 5. října 2016

Podivný Sirotčinec slečny Peregrinové

Knižní svět byl (a je) ze série o sirotčinci, v němž žijí podivné děti, úplně vedle. Knihy jsem nečetla, tak jsem vyrazila aspoň na film. A fakt, že je něco tak průměrného a neoriginálního velkým hitem, považuju za přinejmenším... podivný. 





Vzdala jsem svoji představu, že si nejdřív knihu Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti přečtu, než půjdu na film do kina - při mém současném tempu knihy za měsíc by to byla dost utopie. Takže teď trochu tápám, proč se zrovna tohle stalo takovým bestsellerem. Z recenzí, které jsem na knihy četla, jsem nabyla dojmu, že jsou populární kvůli stylu, jakým jsou napsané - pokud to tak opravdu je (prosím, potvrďte nebo vyvraťe!), pak se originální formu na plátno přenést nepovedlo.

Zápletka je vcelku jednoduchá a myslím, že bude lepší, když si pustíte trailer, než když vám ji budu vyprávět. Je tu prostě klasický mix: kluk, který tak trochu nezapadá, ale je vlastně velmi neobyčejný, pár divných, ale milých lidí, pár divných, ale zlých lidí, několik ošklivých příšer, se kterými je potřeba bojovat. Originální je podle mého zápletka s časovými smyčkami (ale o těch paradoxech se mi ani nechce přemýšlet, jak hrozně nedávají smysl). Jo a abych nezapomněla, je jasný, že se kluk zamiluje do mladé blondýny s velkýma očima, která na lásku tak nějak zanevřela...



Teď nejspíš zním negativněji, než jsem zamýšlela. Je mi jasné, že kdyby mi bylo tak dvanáct, moc se mi to líbí. Hodně mi to připomněla Kroniku roku Spiderwicků, na které jsem byla v kině v roce 2008 (pamatuješ, madlenko? :)) - i zápletkou, i vizuálním pojetím. Příběh je tu poněkud jednoduchý a předvídatelný, postavy také, prostředí působí jako vykradené z jiných filmů. Ale to ze mě mluví nakumulované zkušenosti z tohoto žánru, který mě už trochu přestal bavit (nejspíš právě proto, že už se scénáře i kulisy tak nějak opakují). A nakonec, Sirotčinec je sice trochu stupidní zábava, kde hlavní padouch vypadá spíš jako karikatura (ale Samuel L. Jackson si to musel hodně užít!), ale přeci jenom je to zábava. Nejzajímavější postavou bezkonkurenčně zůstává Slečna Peregrinová (Eva Green nezklamala): její oblečení a vlasy, ale hlavně dokonalá paleta výrazů od autoritativních a drsných přes pokerové, ochranitelské až po trpitelské. Ano, kvůli slečně to stálo za to.

Moje hodnocení:



Viděli jste film? Nebo jste četli knižní předlohu a vysvětlíte mi, co na tom všichni mají? A jak moc se film předlohy drží?

Zdroj obrázku.

8 komentářů:

  1. Leni, jsem moc ráda, žes na film vyrazila a přinesla nám tuhle "minirecenzi" :) Já sama se na film chystám, nicméně musím uznat, že i pro byl první díl zklamáním - stylem psaní si knížka své nadšence určitě nezískala, protože ten je průměrný. Myslím, že to hlavní, co se lidem zalíbilo, jsou podivné fotografie nádherně dokreslující příběh, což je jistě zajímavé. Nicméně ani já námět nepovažuji za originální, na druhou stranu jak píšeš, být mi dvanáct, vidím to jinak :) Pravdou pak ale zůstává, že třetí díl jsem dostala před časem k recenzi a ten se mi naopak líbil docela dost - hodně za to mohl vynikající popis prostředí, to bezpochyby a taky emoce hlavních hrdinů už byly popsány o poznání lépe. Na celé trilogii mi ale nejvíc nesedí právě vztah Jacoba a Emmy, potažmo vztah Emmy a Jacobova dědečka... (mimochodem, v knize je její superschopností oheň, v prvním díle je to možná jedno, ale v tom třetím jsem zvědavá, jak se s tím filmaři poperou, že to změnili).
    No nic, to jsem se rozkecala a asi to moc nedává smysl, nicméně na film se chystám, už díky Evě Green a Burtonovi :)
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, pokud jsem to dobře pochopila, tak ten film má být adaptací všech tří knih. Nedává to moc smysl (a četla jsem komentáře na čsfd, kde na to dost nadávají). A vlastně to není ani moc burtonovské... Takže nevím, obávám se, že budeš zklamaná. Vyměnit dvěma postavám schopnosti je prostě divný :D
      Ale děkuji za zodpovězení otázek ke knize! :) Ty fotografie v knihách musí být fajn. Jinak se tedy opravdu vzdávám potřeby tuhle sérii číst, když je to průměrné.

      Vymazat
    2. Aha, no vidíš, tak to jsem vůbec netušila, takže předpokládám, že kniha je jen jakousi vzdálenou inspirací :D No, dobrá - upouštím od nápadu jít do kina a film si na hulváta stáhnu (může se to říkat takhle veřejně? :D)
      Měj se krásně, Leni

      Vymazat
    3. Žiju v představě, že nelegální je to sdílet, ne stahovat. Myslím :D
      Dej pak vědět, co si o tom filmu myslíš!

      Vymazat
  2. Zatím jsem knížku nečetla a film neviděla, ale doufám, že to v nejbližší době napravím. Ale podle toho co jsi napsala, myslím, že začnu knížkou :)
    Měj se hezky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Začít knížkou je podle mě nejjistější varianta :)

      Vymazat
  3. Knihu jsem na doporučení před pár lety přečetla. Zaujalo mě to, nicméně nemastný neslaný a z mého pohledu narychlo spíchnutý konec mě zklamal. Ale to neotřelé téma je asi to, co čtenáře tak nadchlo. A také grafická úprava knihy - parádní retro fotky :)
    Na film jsem se těšila - přece jen Tim Burton netočí filmy každý rok. No ale byla jsem z toho docela rozpačitá. Herecké výkony byly mdlé, děj předvídatelný. Ani efekty mě nějak nechytly za srdce. Je pravda, že jsem byla dost zvědavá na ty hnusné záporáky - ti se podařili :D Super byl i neviditelný hoch a pak ta tajemná dvojčata :) A párkrát jsem se i zasmála, např. když hlavní hrdina volal na dravce, že už jedou a prosil, aby je nepokálel :)
    Znovu se potvrdilo, že jsem na takové "srandy" už opravdu stará a nemám tím ztrácet čas a iluze :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když na tohle je asi starý každý nad dvanáct let :D Což je smutný.
      No, mně se ti záporáci zdáli divní - i v knize mají být spíš absurdně směšní než děsiví?!

      Vymazat