Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

pondělí 14. listopadu 2016

Doctor Strange zachraňuje svět magií

Další Marvelovka přišla do kin - tentokrát s lákadlem tak velkým, jakým je Benedict Cumberbatch v hlavní roli. Svět Doctora Strange je prozatím na zbytek marvelovského univerza navázán jen velmi volně a funguje jako samostatný příběh: o magii, aroganci a vůli pomáhat a o ústupcích, které člověk na své cestě může (nebo musí?) udělat.





Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) je geniální neurochirurg: slavný, bohatý a taky arogantní. Slabost má snad jedině pro svoji alturistickou kolegyni (Rachel McAdams). Jednoho dne ale Strange havaruje ve svém autě - a následkem zranění jsou nervy na jeho rukou nenávratně poškozeny: Strange už nemůže operovat. Hledá pomoc v experimentálních léčbách, ale nic nezabírá: v zoufalství se pak obrací k alternativní cestě a dostane se až do Nepálu, do místa zvaného Kamar-Taj. Tady sídlí Nejvyšší, duchovně silná bytost, která nakonec vezme Strange do učení: jenže nejde jenom o cestu k uzdravení, ale také k silám, které normální člověk nezná - a jejichž protiváhou jsou síly temné, které se brzy pokusí porazit společenství a získat moc nad Zemí.



Trochu jsem se bála, že se Marvel (a další komiksovky z nedávné doby) už co do nápadů vyčerpaly: že už nejde přijít s ničím novým, zajímavým. No, pořád si myslím, že těch filmů podle komiksů je až moc. Přesto Doctor Strange není ani jako Batman (což by se vzhledem k té aroganci nabízelo, ale Strange se zdaleka nebere tak vážně), má osobitý humor (protože Benedict) a i jeho síla a magie jsou vcelku originálním prvkem. Dokonce i ty "Inception" efekty s pokřivenou realitou jsou výborné (mnohem lepší a lépe využité než v Inception, alespoň podle mě).

Je asi jasné, že nejlepší na tom celém je právě Strange, hraný Cumberbatchem. Je vtipný a šarmantní. Bohužel se tvůrcům trochu nepovedlo zvládnout přechod, změnu v jeho povaze a cílech. Možná měl být film delší, možná by mu seděl víc seriál nebo druhý díl: každopádně Strange se mění lusknutím prstu, takřka v jedné scéně, a to prostě nefunguje, jak má. Vzpomeňme na skvělý Nolanův film Batman Begins, který je celý věnovaný "přerodu" Bruce Wayna v Batmana: neříkám, že se to musí dít u každého superhrdiny, ale Doctor Strange je vyloženě nevyužitý potenciálm, ještě s takovým hercem v hlavní roli.
A ta supersladká doktorka - vážně jsem si myslela, že jsme se už dostaly za dobu, kdy jsou ve filmu jako stafáž krásné, emocionální a podporující ženy, které ve správném okamžiku vyděšeně ječí... ach jo. 
S tím také souvisí, že emocinální odevzva na film - kromě toho, že pár scén pobaví - u mě byla v podstatě nulová. Užila jsem si to, samozřejmě, byla to zábava. Ale já už od komiksů čekám trošku víc,  to jsem nedostala.

Abych však byla férová: pořád jde o mnohem lepší film, že druzí Avengers nebo Captain America: Civil War (kteří mě přeplácaností superhrdiny vyloženě štavaly), je konzistentnější a umožní postavám vyniknout. A hlavně, mám novou oblíbenou postavu - plášť Doctora Strange! Je vážně skvělej a těším se na něj do dalšího dílu.


Shrnuto: Vcelku příjemný film, pokud máte rádi efekty, humor a Benedicta Cumberbatche. Nic víc od toho ale nečekejte. Jedna z mírně nadpůrměrných Marvelovek, ale fakt se netěším, až bude Strange trapčit ve filmu s dalšími dvaceti superhrdiny.


Viděli jste Doctora Strange? Co si o něm myslíte? :)

4 komentáře:

  1. Já od toho moc nečekala a byla jsem opravdu příjemně překvapená! Benedict byl skvělý a taky se mi moc líbila Tilda Swinton. Přerod doktora Strange mi nepřišel nějak příliš rychlý, myslím si, že u jiných filmů to bylo mnohem horší. Mně zase přišel hodně slabý hlavní záporák. Nebylo to dokonalé, ale líbilo se mi to. A plášť je nejlepší!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobře, že z filmu máš pozitivní dojmy! :) No jo, možná mám prostě moc vysoké standardy, klasicky. Prostě, plášť je skvělej! :)

      Vymazat
  2. Já a ty Marvelovky, ne a ne...přijde mi to (obecně) směšné a nekoukatelné, ale Rachel McAdams mám tak ráda, že bych možná udělala výjimku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozumím ti :) Já to mám jako guilty pleasure, ale chápu, že to dost lidí může štvát. Směšné to někdy je, je to hodně o přistoupení na jejich hru, to je fakt :)
      Kvůli Rachel McAdams to asi nemá cenu :D Je tam v té poloze "sladká altruistická holčička", takže tak...

      Vymazat